keskiviikko 10. lokakuuta 2012

Omena-pekaanipähkinäkakku


Mun mama järjesti tänään PartyLite -kutsut ja mä sain taas loistavan syyn leipoa, jee! Halusin kokeilla jotain uutta ja erilaista. Reseptiksi valikoitui omena-pekaanipähkinäkakku mun reseptileikkeiden joukossa, koska just samana päivänä mun eno oli kantanut mulle säkillisen omenoita niiden omenapuusta :D Ja nam kuinka hyviä omenoita ne olikaan! Eksyi muutama mun iltapalajugurtinkin sekaan :) Ens kesänä istutan mun porukoiden pihalle oman omenapuun, se on saletti.

Jälkeenpäin kun ajattelee, tää reseptivalinta oli tälläisen kiireisen ihmisen toteutettavaksi aika työläs. Piti hienontaa pekaanipähkinät, kuoria ja pilkkoa omenat, raastaa sitruuna ja puristaa sen mehu... siis verrattuna noihin mun yleensä helppohin resepteihin. Kaikkihan on suhteellista, heh :)

Kakun tuomio? No se hupeni kuin silmissä ja kahvittelijoilta sateli kehuja. Ehkä mä siis onnistuin :) Kakku oli tosi hyvää ja mehevää, ei liian makeaa ja sitruuna (jota lisäsin taikinaan huomattavasti enemmän mitä alkuperäisessä reseptissä sanottiin) toi siihen ihanaa raikkautta. Nam.


OMENA-PEKAANIPÄHKINÄKAKKU
500-600g happamia omenoita paloiteltuina
2dl sokeria
150g voita
3 kananmunaa
4dl vehnäjauhoja
2tl leivinjauhetta
½dl soijamaitoa
½sitruunan raastettu kuori
½sitruunan mehu
KUORRUTE
70g pekaanipähkinöitä
3/4dl vehnäjauhoja
½dl fariinisokeria
25g voita

Esivalmistelut:
"Kuori ja pilko omenat valmiiksi. Raasta sitruunankuori ja purista mehu. Lisää sitruunanmehu omenoiden joukkoon.  Hienonna pekaanipähkinät muruiksi. Sekoita kuivat aineet keskenään."

Ja itse asiaan:
"Vatkaa huoneenlämpöinen voi ja sokeri vaahdoksi. Vatkaa kananmunat yksitellen vaahdon joukkoon. Lisää raastettu sitruunankuori taikinaan. Siivilöi keskenään sekoitetut kuivat aineet ja soijamaito vuorotellen taikinan joukkoon. Viimeisenä lisää taikinaan omenanpalaset. Lisää taikina voideltuun irtopohjavuokaan ja tasoita pinta.
Sekoita kuorrutteen aineet keskenään tasaiseksi murumassaksi. Lisää murumassa taikinan päälle ja paista 175asteisessa uunissa n.50-55minuuttia."



PS Kakku kannattaa tarjoilla täysin jäähtyneenä. Ja vaikka kanelilla maustetun kermavaahdon kanssa! Vaikka menee kyllä alas ihan pelkästäänkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti