torstai 29. marraskuuta 2012

Falafelien pyöritystä

Kikherneet on ihan mahtavia! Ne on tän syksyn aikana vakiintunu mun ruokavalioon ihan huomaamatta. Niitä on helppo laittaa kastikkeisiin, pataruokiin ja lisätä salaatteihin. Hoksasin myös, että niistähän voi tehdä falafeleja!
Mä en ole muistaakseni koskaan syönyt oikeita falafeleja, joten hankala sanoa maistuiko nää "oikeilta" :D Mun makuun kyllä ainakin - rutkasti valkosipulia, chilistä vähän potkua, rapea kuori ja pehmyt sisus! Olin todella ylpeä mun falafeleistani.

Näitähän voi siis laittaa vaikka pitaleivän väliin salaatin kera, syödä vaikkapa riisin kanssa tai salaatin joukossa. Itse aattelin tehdä näitä pikkujouluihin naposteltaviksi lihapullien tavoin! Guacamolea lisukkeeksi niin avot vaan, voin kuvitella minkälainen makuhermoja hivelevä kokemus se on.


FALAFEL-PYÖRYKÄT
4dl kuivattuja kikherneitä (liota yön yli)
3 valkosipulinkynttä
tuore punainen chili
1tl ruokasoodaa
mausteet: chilisekoitus, juustokumina, jauhettu korianteri
seesaminsiemeniä

"Lisää valkosipulinkynnet sekä chili liotettujen kikherneiden joukkoon ja sekoita massa sauvasekoittimella tasaiseksi. Lisää seesaminsiemeniä, ruokasooda sekä mausteet taikinaan. Pyörittele massasta tasaisen kokoisia palloja leivinpaperille ja laita uuniin n.20minuutin ajaksi 220asteeseen."

3 kommenttia:

  1. En malta oottaa et tulee taas joku herkkupäivitys :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm... pitäs keksiä joku hyvä syy leipoa! :D

      Poista
    2. Aina on hyvä syy herkutella :P
      Onneks torstaina päästään herkuttelemaan ihan urakalla ja koko päivän!

      Poista