keskiviikko 11. huhtikuuta 2012

tulinen tomaatti-papukeitto

Oon mun pääsykoekirjan myötä hurahtanut vähän terveysintoilijaksi ja sen kyllä näkee mun normaalista ruokavaliosta aika selkeesti. Tomaattikeittoa oon halunnu tehä jo pitkään, kiitos Jamie Oliverin 30minuutin ateriat -kirjan, mutta vasta nyt sain aikaseksi. Tomaatithan muutenkin on kypsennettyinä terveellisempiä entä raakana syötäessä, muistaakseni lykopeeni imeytyy silloin paremmin? En lyö tästä päätäni pantiksi kuitenkaan..

Koska treenaan aikapaljon, tiesin että pelkkä tomaattikeitto ei mulle vaan siinä pitää olla jotain muuta. Sen mä tiesin, että keiton pitää olla tulista, joten ekana mieleen tulisen tomaattikeiton lisäksi tuli tietty pavut :) Pavutkinhan on yhenlaista superruokaa, kun niistä saa paljon proteiineja ja kuituja sekä ne vahvistaa lihaksia&sydäntä. Mä ennen vihasin papuja, mutta tän keiton kans ne oli kyllä aikamoista herkkua!



tulinen tomaatti-papukeitto

6 tomaattia
2rkl öljyä
punasipuli
6 valkosipulinkynttä
2 tuoretta chiliä
puolikas paprika
1,5dl vettä
purkki kermaa
purkki kidneypapuja chilikastikkeessa (halutessaan voi laittaa kaks purkkia)
korianteria, paprikamaustetta, mustapippuria
nippu tuoretta basilikaa


1. Ensiksi tehdään tomaattien päälle ristiviillot ja keitetään niitä hetki, niin että kuori vähän "rypistyy" - kuori tomaatit ja soseuta tehosekottimessa.
2. Hienonna punasipuli, valkosipulinkynnet, chili ja paprika - kuullota kuumassa öljyssä kattilassa
3. Lisää vesi ja tomaattisose - soseuta seos ja lisää kerma, sekoita
4. Valuta pavuista ylimääräinen chilikastike pois ja sekoita keiton sekaan (pavutkin voi halutessaan soseuttaa, en halunnu)
5. Mausta, lisää hienonnettu basilika ja kiehauta vielä :)

Valkosipulia ja chiliä voi laittaa vähemmänkin jos tahtoo, mutta ite halusin keittoon ihan kunnolla makua ja sitä kyllä tuli! Namnam, ei muutako raejuustoa ja auringonkukansiemeniä sekaan, ihan parasta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti